Barbara Szalai len nedávno otvorila svoju zmrzlináreň KOUN v Bratislave. Dnes už patrí do dvadsiatky tých najlepších v celej Európe. Tomuto remeslu sa naučila na zmrzlinárskej škole v Taliansku. A naučila sa to dobre! Lebo svojou zmrzlinou pobláznila nielen Bratislavčanov ale aj turistov, ktorí Bratislavu navštevujú.
Čo názov KOUN znamená?
Koun znamená kornútok po anglicky (cone).
Snom asi každého dieťaťa je jedného dňa vlastniť zmrzlináreň. Ako vyzerá tvoj deň?
Skoré vstávanie a neskoré líhanie. Medzitým zdvíhanie ťažkých vedier, riešenie neustálych problémov, ale aj vymýšľanie nových príchutí.
V ponuke máte aj veľmi netypické príchute. Čo ťa inšpiruje pri ich tvorbe?
Celá rodina, ľudia okolo mňa, knihy, farby, vône, inšpirácia je všade.
A akú príchuť máš najradšej? Zmenili sa tvoje preferencie po tom, čo si sa stala profesionálkou?
Pistácia a mango, a ešte Fior di latte. Určite sa zmenili, vnímam zmrzlinu celkom inak, nie iba ako kopček, ktorý sa hneď stratí v bruchu… Je to komplexná zamrazená chuť prakticky hocičoho, čo si viete predstaviť, je to mágia, čarovanie.
Čo ťa viedlo k tomu, aby si vôbec začala študovať výrobu zmrzliny?
Asi kríza osobnosti (smiech). Prišlo to ako spoločný nápad mojej rodiny. Dodnes to robíme spolu, pomáhajú mi, ako vedia. A som im za to nesmierne vďačná.
KOUN nefunguje dlho, no aj tak patrí medzi top zmrzlinárne v Bratislave a v Európe. Ako ste sa tak rýchlo dostali do povedomia ľudí?
Ústnym podaním. Jediné, čo sme robili bola zmrzlina… Postupne Facebook a Instagram. Dodnes robíme len tento druh marketingu. Niekedy aj zabudneme niečo postnúť. Prvoradé je gelato.
Čím je KOUN iný od konkurencie?
Nechcem nikoho súdiť, preto túto otázku nemám rada. Každý zmrzlinár robí ťažkú prácu, musí vstávať skoro ráno a snažiť sa vyhovieť ľuďom, čo nie je vždy jednoduché. Robíme to rovnako, len s inými surovinami. My kladieme dôraz na kvalitu pred kvantitou. Preto ponúkame len 10 druhov. Nepoužívame žiadne umelé farbivá, preto nebudete mať po našom gelate farebný jazyk. Sezónne ovocie, čerstvé mlieko a talianske suroviny, nič iné za tým nie je. Iba chuť robiť to, čo robíme čo najlepšie.
Ako často by sa mala podľa teba taká zmrzlináreň inovovať? Ak ide o produkty, web, marketing.
Neviem. Jediné, čo viem, že treba udržať kontakt s publikom, teda so zákazníkmi.
Trúfla by si si aj na iné oblasti v gastro biznise alebo v úplne inej sfére podnikania?
Možno. Som spontánny typ človeka, gastronómiu vo všeobecnosti milujem a nikdy nehovorím nikdy. (smiech)
Sú podľa teba hodnoty v biznise dôležité? Aké sú hodnoty KOUN?
Jednoznačne. Najdôležitejšie pre nás je robiť to ako rodina, čo aj sme. Sme veľká KOUN-ácka rodinka. Dbať na kvalitu a mať chuť neustále všetko vylepšovať. To je náš nikdy nekončiaci cieľ.
KOUN si veľmi rýchlo získal srdcia ľudí. Máš návod ako vybudovať love brand?
Žiaden návod nebol, hodili sme sa do vody a plávali. Robili sme všetko tak, ako sme to cítili… A tak to robíme dodnes. A tiež trochu na punk.
Čo boli tvoje doteraz najväčšie výzvy v podnikaní?
Neustála výzva je pre nás vyhovieť zákazníkom. To je to najťažšie, je to rozmanitá skupina ľudí.
Povedzme, že by som chcela investovať do gastro biznisu. Čo je podľa teba trendy a má budúcnosť?
Ťažko povedať. Stále hovorím, že Slovensko je mladá a malá krajinka, je tu mnoho dier na trhu. Je smutné, že keď sa tá diera náhodou nájde, všetci ju ako keby začnú kopírovať. Idú burgre? Fajn, otvorme si “burgráreň”. Idú bistra? Majme všetci bistra, …alebo zmrzlinu? V gastre je veľmi veľa nápadov.
Čo by si robila, ak by si nebola zmrzlinárkou?
Asi kvetinárkou, milujem kvetiny.
No a posledná otázka: Čo ťa robí v živote šťastnou? Okrem zmrzliny 🙂
Ľudia okolo mňa.